Ryanair heeft slecht nieuws: vanaf november schrapt de luchtvaartmaatschappij nog meer vluchten.

Daarmee schopt de maatschappij de reisplannen van nog eens zo’n 400.000 reizigers in de war.

De Ierse prijsvechter zet vanaf november tot en met maart slechts 375 van zijn 400 vliegtuigen in. Vanaf april gaat het om 435 van 445 vliegtuigen. Volgens de maatschappij gaat het om minder dan een vlucht per dag die geannuleerd wordt.

Roosterproblemen

Ryanair zet de stap om roosterproblemen onder controle te krijgen. Die ontstonden door een andere indeling van de verlofperiode waardoor veel personeelsleden in de laatste maanden van het jaar nog verlof op moesten nemen. Dat leidde vervolgens tot onderbezetting en vertragingen en daarom besloot het bedrijf de afgelopen maand al om vluchten te schrappen.

Door de groeiplannen op een lager pitje te zetten is minder personeel nodig en ontstaat er ruimte om al het personeel verlof op te laten nemen. Volgens Ryanair zijn er door deze ingrepen geen verdere annuleringen meer nodig.

Compensatie van Ryanair

De door de nieuwe annuleringen getroffen reizigers zijn overgeboekt of hebben hun geld teruggekregen. Daarnaast biedt Ryanair hen een voucher aan van 40 euro per vlucht. Ook de 315.000 reizigers die in september en oktober door annuleringen waren getroffen krijgen zo'n voucher. Dat bedrag komt volgens de maatschappij bovenop de wettelijke compensatie die ze krijgen.

Eerder al stelde Ryanair uit pure ellende haar piloten riante bonussen in het vooruitzicht wanneer ze besloten af te zien van al toegekende vakantiedagen. Volgens The Guardian bedraagt de belastingvrije bonus voor gezagvoerders 12.000 euro, terwijl co-piloten een bedrag van 6.000 euro krijgen uitgekeerd. Er zijn wel de nodige voorwaarden verbonden aan de bonus voor de piloten.

Britse toezichthouder spreekt van misleiding

Volgens de Britse luchtvaartautoriteit Civil Aviation Authority (CAA) misleidt Ryanair klanten door vluchten te schrappen en gedupeerde passagiers onvoldoende alternatief te bieden. De toezichthouder dreigt stappen te ondernemen als de luchtvaartmaatschappij doorgaat met het verkeerd voorlichten van passagiers.

 

De CAA vindt echter dat Ryanair meer moet doen bij het compenseren van gedupeerde klanten en wil hierover in gesprek met het bedrijf. Gedupeerden zouden bijvoorbeeld ook overgeboekt moeten kunnen worden op vluchten van andere maatschappijen, als Ryanair zelf geen geschikte alternatieve vlucht beschikbaar heeft.

LEES OOK: Annuleert Ryanair jouw vlucht? Dan heb je recht op meer dan alleen je geld terug